Beveiligingssystemen voor de auto: hoe zit het nu eigenlijk?

Autodiefstal is van alle tijden. En door de jaren heen zijn autodieven steeds vindingrijker geworden in het omzeilen van beveiligingsmaatregelen. Hierbij is het vaak niet de vraag of de beveiliging van een bepaald model auto gekraakt kan worden, maar wanneer.

Om hier zo goed mogelijk op in te spelen, zijn er belangrijke vernieuwingen doorgevoerd binnen het Keurmerk voor Voertuigbeveiliging. Wij zetten ze voor u op een rijtje:

  1. Eigen autorisatie startonderbrekers en alarmsystemen (voor after market systemen)
    Met een aparte ‘eigen’ autorisatie van de startonderbrekers of alarmsystemen is het voor de autodief niet meer mogelijk om van buitenaf het informatienetwerk van de auto te bereiken of het signaal van de handzender te verlengen. Hiermee wordt voorkomen dat de auto eenvoudig meegenomen kan worden.
  2. Jamming detectie bij volgsystemen
    Jamming is het verstoren van de communicatie, waardoor het volgsysteem de positie niet meer kan doorgeven aan de meldkamer na diefstal. Als de dief toch een jammer gebruikt, zal een extra blokkering worden ingeschakeld, waardoor herstarten van de auto niet meer mogelijk is.
  3. Zelflerend keurmerk (voor af-fabriek systemen)
    Wanneer het beveiligingssysteem gekraakt wordt, dan heeft de fabrikant drie maanden de tijd om maatregelen te nemen, voordat de goedkeuring wordt ingetrokken.
  4. Terugvindsystemen
    De functie van een terugvindsysteem is het terugvinden van het voertuig als deze gestolen is. Het belangrijkste verschil met de voertuigsystemen is dat voor deze laatste zeer gedetailleerd is vastgelegd op welke wijze het systeem dient te zijn opgebouwd/ te functioneren, inclusief bijvoorbeeld de recent toegevoegde functie van jammingdetectie. Voor  de terugvindsystemen zijn de gestelde eisen niet langer technisch inhoudelijk, maar voornamelijk functioneel.

Klassensysteem op de schop
Naast het aanscherpen van de eisen met betrekking tot de beveiligingsmaatregelen, zijn ook de oude SCM-klassen veranderd. Onderstaand overzicht toont de nieuwe wijzigingen:

Oude SCM-klasse

Klasse 1

Klasse 2

Klasse 3

Klasse 4

Klasse 5

 

Nieuwe Beveiligingsklassen

per voertuigsoort

Start-onderbreker

Alarm-systeem

Alarmsysteem met hellingshoekdetectie

Terugvind-systeem

Voertuig volgsysteem

Mechanische beveiliging

Personenauto

Start-onderbreker

Alarm-systeem

Alarmsysteem met hellingshoekdetectie

Terugvind-systeem

Voertuig volgsysteem

Mechanische beveiliging

Klasse ST/ZW

Bedrijfsvoertuigen

Klasse B1

Klasse B2

Klasse B3

Terugvind-systeem

Voertuig volgsysteem

Mechanische beveiliging

Klasse ST/ZW

Werkmaterieel

Klasse W1

Klasse W2

+ 15 min

 

 

 

Voertuig volgsysteem

 

Motorfietsen

Klasse M1

 

Klasse M2

Terugvind-systeem

Voertuig volgsysteem

 

Volgsysteem tweewieler

Mechanische beveiliging tweewielers

Tweewielers

 

 

 

 

Volgsysteem tweewieler

Mechanische beveiliging tweewielers

 

Periodieke controle
Niet nieuw binnen de beveiligingssystemen, maar iets wat wel vaak vergeten wordt, is de periodieke controle van ingebouwde systemen. Voor afgegeven certificaten van ingebouwde beveiligingssystemen, geldt dat deze 36 maanden na inbouw geldig zijn. Na deze drie jaar dient het systeem door een erkend inbouwbedrijf gecontroleerd te worden, om de geldigheid met 12 maanden te verlengen. Wordt deze periodieke controle niet jaarlijks uitgevoerd, dan vervalt de geldigheid van het certificaat. Dit kan betekenen dat er geen schade vergoed wordt bij eventuele diefstal van uw auto.

Autoverzekering
Bent u van plan een andere auto aan te schaffen, dan is het belangrijk om van tevoren te weten van welke beveiligingsklasse de auto minimaal voorzien moet zijn. Wij raden u aan om vóór het aanschaffen van de auto contact op te nemen met uw verzekeraar, om vervelende verrassingen te voorkomen.

Heeft u vragen over de beveiligingsklasse van uw auto? Dan kunt u contact opnemen via verzekeringen@kralwesten.nl.

vbv-scm

Bron: Stichting VbV

Naar nieuwsoverzicht