Belastingaangifte 2019: dit moet u weten

Het is weer maart, dus dat betekent dat zo’n 6,8 miljoen particulieren en 1,4 miljoen ondernemers door de Belastingdienst uitgenodigd zijn aangifte te doen over 2019. In dit artikel zetten wij even voor u op een rijtje wat u moet weten.

Deadlines

Ten eerste is het belangrijk om een paar data goed in de gaten te houden. Aangifte kan vanaf 1 maart gedaan worden. Enkele fanatiekelingen doen meteen om middernacht al aangifte volgens een woordvoerder van de Belastingdienst. Voor de wat minder enthousiaste mensen zijn er twee belangrijke data om te onthouden. 1 april en 1 mei. Doet u voor 1 april aangifte, dan krijgt u voor 1 juli reactie van de fiscus. Voor 1 mei moeten alle aangiftes binnen zijn.

Uitstel

Lukt het niet om voor 1 mei aangifte te doen, dan kunt u voor 1 mei, zonder opgave van reden, uitstel aanvragen. De belastingdienst bevestigt binnen 3 weken dat u uitstel heeft gekregen. Doet u voor 1 mei geen aangifte en vraagt u geen uitstel aan, dan riskeert u een boete van € 385,-.

Moet iedereen aangifte doen?

Als u een brief gekregen heeft, dan moet u in ieder geval aangifte doen. Heeft u geen brief gekregen, dan moet u mogelijk alsnog aangifte doen. Dit is namelijk afhankelijk van het te betalen bedrag. Wanneer u na het invullen van de aangifte € 47,- of meer moet betalen, dan bent u verplicht om alsnog aangifte te doen. Iedereen zou dus zijn of haar gegevens moeten invullen.

Welke stukken heb ik nodig?

In het aangifteprogramma zijn veel gegevens al door de fiscus van tevoren ingevuld. Echter, niet alle gegevens die van invloed zijn op de aangifte, zijn bij de Belastingdienst bekend. Daarom is het belangrijk dat u de gegevens goed controleert en waar nodig aanvult. Iedereen blijft zelf verantwoordelijk voor de aangifte die ingediend wordt.

Stukken die u in ieder geval bij de hand dient te houden zijn:

  • Uw Burgerservicenummer (BSN) (en dat van uw partner en/of kinderen);
  • Uw rekeningnummer;
  • Uw DigiD (en dat van uw partner);
  • Uw jaaropgaven over 2019;
  • Het jaaroverzicht van uw betaal-, spaar- en/of beleggingsrekening;
  • De WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2018;
  • De jaaropgaaf van uw hypotheek.

Bovenstaande stukken zullen de meesten nodig hebben bij het invullen van de aangifte. Voor een volledige lijst van stukken die u bij de aangifte nodig kunt hebben, verwijzen wij u hier naar de website van de Belastingdienst.

belastingaangifte 2019

Naar nieuwsoverzicht