FEIT OF FABEL: U kunt geen claim indienen bij het Waarborgfonds als uw auto allrisk verzekerd is.

Het gebeurt met enige regelmaat dat het Waarborgfonds Motorverkeer claims ontvangt van personen die hun auto tegen aanrijdingschade hebben verzekerd. Deze cascoverzekering wordt in de volksmond ook wel een all-risk verzekering genoemd. Een veel gehoord argument is dat men zelf geen schuld aan de aanrijding had en de korting voor schadevrij rijden niet wenst te verliezen. Het Waarborgfonds adviseert dringend om toch gebruik te maken van de kennis en kunde van de eigen verzekeraar. Mocht u absoluut geen gebruik willen maken van uw eigen verzekeraar dan zal het Waarborgfonds de claim in behandeling nemen. In die zin is de stelling te kwalificeren als ‘fabel’. Hieronder leggen wij graag uit waarom wij u adviseren gebruik te maken van de begeleiding van uw eigen casco-verzekeraar.

Waarom indienen via de verzekeraar

Allereerst is van belang om te weten als aan de eisen voor het toekennen van een claim wordt voldaan, dat de casco-verzekeraar op zijn beurt de schade gewoon bij het Waarborgfonds zal gaan verhalen. Als het Waarborgfonds het met uw verzekeraar eens is over het recht op schadevergoeding dor het Waarborgfonds, dan heeft het voor u geen gevolgen voor de opgebouwde schadevrije jaren. Als de ingediende claim wordt afgewezen, kan bij de meeste verzekeraars de verzekeringsnemer er voor kiezen de claim alsnog zelf te betalen. Ook in dat geval gaat u er niet op achteruit in het aantal schadevrije jaren.

Wanneer men de claim zelf bij het Waarborgfonds indient en niet aan alle eisen van het Waarborgfonds wordt voldaan, wordt deze na enige tijd afgewezen. U moet daarna alsnog naar de eigen verzekeraar als u toch een vergoeding wilt en dan is kostbare tijd verloren gegaan. Als u wilt weten aan welke criteria moet worden voldaan om succesvol een claim bij het Waarborgfonds in te kunnen dienen, raden we u aan deze interactieve video te bekijken.

Verder is het vaak in het voordeel van de verzekerde om de schademelding via de eigen verzekeraar te doen, omdat die extra service kan bieden rondom het schadeherstel. Vaak wordt er gewerkt met geselecteerde schadeherstelbedrijven waardoor mogelijke expertise sneller en/of makkelijker kan plaatsvinden en daarbij wordt dan soms ook nog gratis vervangend vervoer geboden. Het is ook niet ongebruikelijk dat de nota niet behoeft te worden voorgeschoten, maar rechtstreeks door die verzekeraar aan de garage wordt voldaan. Kortom, veel gemak voor de benadeelde!

Tot slot wenst het Waarborgfonds uiteraard ook eventuele dubbele claims te voorkomen. Hoewel het Waarborgfonds ook claim informatie met verzekeraars deelt, willen ze niet stimuleren dat claims mogelijk tweemaal worden ingediend. Het is dan veiliger dat de claim duidelijk via de eigen verzekeraar loopt.

Heeft u een schade aan uw auto en is de dader onbekend? Dan kunt u contact opnemen via schade@kralwesten.nl. Onze schadebehandelaar gaan dan proberen de schade voor u bij het Waarborgfonds te verhalen.

waarborgfonds

Bron: de Vereende, Jelle Smits – 10 juni 2020

Naar nieuwsoverzicht