Inkomenstoets bij krediet voor mobiele telefoon

Vanaf 1 mei 2017 dienen belwinkels hun klanten naar hun inkomen en vaste lasten te vragen, wanneer zij een mobiele telefoon, die duurder is dan € 250,-, op afbetaling aan de klant verstrekken. Deze verplichting is ontstaan, doordat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanaf deze datum toezicht houdt op alle Nederlandse mobiele telefonieproviders. Indien de klant een toestel duurder dan € 1.000,- wenst aan te schaffen, dan dient de klant ook een loonstrook of bankafschrift te tonen.

De achterliggende oorzaak van het toezicht van de AFM op de telecomsector, is dat het Bureau Krediet Registratie (BKR) de registratie van kredieten heeft aangescherpt. Vanaf 1 december 2016 worden alle kredieten, die groter zijn dan € 250,- en die langer dan één maand worden gebruikt, geregistreerd. Hieronder vallen onder andere creditcards, doorlopende kredieten, limieten op betaalrekeningen en óók mobiele telefoons op afbetaling.

Met het verstrekken van mobiele telefoons die duurder zijn dan € 250,- op afbetaling, hebben telecomaanbieders de verplichting op zich genomen om met ingang van 1 mei 2017 het inkomen en de vaste lasten van de klant op te vragen. Daarnaast dienen zij te controleren of er andere kredieten bij het BKR geregistreerd staan. Indien het krediet voor de mobiele telefoon lager is dan € 1.000,-, dan hoeft de klant geen loonstrook of bankafschrift te tonen, maar wel moet de klant verklaren dat de door hem opgegeven informatie juist is. Wordt hierover getwijfeld, dan kan alsnog naar bewijsstukken gevraagd worden.

AFM-vergunning verplicht
Mobiele telefonieproviders zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de inkomenslastentoets en de registratie bij het BKR. Daarnaast moeten de providers over een vergunning van de AFM beschikken, omdat zij beschouwd kunnen worden als ‘kredietverstrekkers’.

AFM ziet toe op overkreditering
De AFM zal toezicht houden op de telecomaanbieders, om te voorkomen dat zij klanten te veel krediet geven, waardoor deze in de problemen zouden kunnen raken. Daarnaast worden er eisen gesteld aan de informatie over het krediet. “De kosten voor het mobieltje op afbetaling moeten duidelijk en op een eerlijke wijze van te voren aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. Hierdoor weet de klant precies wat hij moet betalen voor de mobiele telefoon op afbetaling en worden prijzen beter vergelijkbaar. Het krediet in het telefoonabonnement verbergen is niet toegestaan.”

Voor klachten naar Kifid
Doordat telecomproviders als kredietverstrekkers ook financiële dienstverleners zijn, dienen consumenten met persoonlijke klachten omtrent de kredietverstrekking zich tot het klachtenloket van Kifid te wenden.

Heeft u vragen over de invloed die een krediet op uw hypotheek kan hebben? Dan kunt u contact opnemen via hypotheken@kralwesten.nl

Telefoon krediet

Bron: AM

Naar nieuwsoverzicht