Heeft u een snorfiets of -scooter? Dan geldt sinds 1 januari voor u ook een helmplicht!
Het zat er al een tijdje aan te komen; de helmplicht voor snorfietsbestuurders. In de gemeentes Amsterdam en Utrecht was het dragen van een helm in bepaalde gebieden als een tijdje verplicht. Sinds 1 januari geldt landelijk dat bij het besturen van een snorfiets of -scooter, het dragen van een helm verplicht is.
Voor veel snorfietsbezitters was het niet hoeven dragen van een helm een van de meest zwaarwegende redenen om een snorfiets aan te schaffen in plaats van een bromfiets. Dat de maximale snelheid van de snorfiets lager ligt dan die van de bromfiets, nemen veel eigenaren op de koop toe. Omdat dit voor beide soorten voertuigen ondertussen gelijkgesteld is, hebben veel snorfietseigenaren ervoor gekozen om hun snorfiets alsnog om te laten bouwen naar een bromfiets.
Wat zijn de verschillen tussen een snor- en een bromfiets?
Buiten het verschil in maximale snelheid tussen een snor- en een bromfiets, respectievelijk 25 km/u en 45 km/u, zijn er nog twee verschillen tussen beide voertuigen. Zo moet een snorfietsbestuurder gebruik maken van het fietspad, terwijl een bromfietsbestuurder (binnen de bebouwde kom) over de rijweg moet. Tenzij er een fiets-/bromfietspad beschikbaar is. Het laatste verschil, en waar ze door medeweggebruikers aan te herkennen zijn, is dat een bromfiets voorzien is van een gele kentekenplaat met zwarte letters en de snorfiets is voorzien van een blauwe kentekenplaat met witte letters.
Welke helm is geschikt?
De belangrijkste reden waarom vanaf dit jaar een helmplicht ingevoerd is, is omdat veel ernstig (hoofd)letsel als gevolg van een ongeval in de afgelopen jaren voorkomen had kunnen worden als het slachtoffer een helm had gedragen. Ook is van belang welke soort helm gedragen wordt. Niet alle soorten bieden evenveel bescherming tegen hoofdletsel bij hogere snelheid.
Voor de snorfietsbestuurder houdt dit in dat er een goedgekeurde bromfiets- of speedpedelec-helm gedragen moet worden. Een goedgekeurde bromfietshelm is te herkennen aan een kenmerk met hierop een cirkel waarin een hoofdletter E staat. Achter de E staat een cijfer. Dit cijfer komt overeen met een EU-land. Nederland heeft bijvoorbeeld cijfercode 4. Dit betekent dat helmen met een code E4 in de cirkel, in Nederland EU-goedgekeurde helmen zijn.
Een goedgekeurde speedpedelec-helm is te herkennen aan een kenmerk met de codering NTA 8776:2016.
Wellicht ten overvloede, maar naast de bestuurder, is een eventuele passagier ook verplicht een goedgekeurde helm te dragen. Bij het niet dragen van een helm, zowel als bestuurder als passagier, kan de overtreder rekenen op een boete van € 100,-.
Snorfiets ombouwen naar bromfiets
Nu voor beide voertuigen een helmplicht geldt, overwegen veel snorfietsbezitters hun snorfiets om te bouwen naar bromfiets. Dit kan redelijk gemakkelijk gedaan worden door een handige doe-het-zelver of een bromfietsmonteur. Houdt er wel rekening mee dat de omgebouwde bromfiets wel door de Dienst Wegverkeer (RDW) goedgekeurd moet worden. Meer informatie hierover vindt u op de website van de RDW.
Verder is het van belang dat u het ombouwen van de snorfiets naar bromfiets op tijd doorgeeft aan uw verzekeraar. Hiermee voorkomt u dat uw bromfiets onverzekerd is. Mocht u schade veroorzaken en heeft u niet doorgegeven dat uw snorfiets omgebouwd is naar bromfiets? Dan bent u niet verzekerd voor de kosten van die schade. Dit kan verstrekkende financiële gevolgen hebben.
Wilt u graag meer informatie over de bromfietsverzekering of wilt u een wijziging doorgeven? Dan kunt u contact opnemen via verzekeringen@kralwesten.nl.