Schade geleden, wat nu?
Ook al doet u alles om schade te voorkomen, soms krijgt pech de overhand en krijgt u toch te maken met schade aan uw huis en/of uw auto. Het eerste wat u in zo’n geval zou willen doen, is het opruimen en herstellen van de schade. Dit is niet altijd handig voor de verzekering. Wat moet u wel doen, als u schade geleden heeft?
1. Neem maatregelen om schade te beperken
Vanuit de polisvoorwaarden van uw verzekering bent u verplicht om direct maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen. Dit doet u bijvoorbeeld door een lekkage direct af te dichten en overtollig water te verwijderen. Wanneer u kosten moet maken om noodmaatregelen te treffen, dan moet u dit altijd melden bij uw verzekeraar.
2. Neem foto’s van de schade
Met foto’s kunt u het duidelijkst kenbaar maken dat u schade geleden heeft. Maak er zo veel mogelijk en zorg dat ervoor dat de schade goed zichtbaar is.
3. Noteer datum en tijdstip van de schade
Vooral wanneer u schade heeft geleden die veroorzaakt is door het weer. Uw verzekeraar kan in dat geval bij het KNMI navragen of het klopt dat er op dat moment een harde regenbui of storm in uw woonplaats raasde.
4. Meld de schade
Of de geleden schade wel of niet verzekerd is, hangt af van uw verzekeraar. Neem contact op met uw adviseur om te bepalen of er wel of geen dekking is. Woont u in een huurwoning? Meld de geleden schade ook bij de verhuurder. Deze kan de schade wellicht verhalen op zijn of haar eigen opstalverzekering.
5. Hulp en ondersteuning
Grote schade aan uw huis kan erg ingrijpend zijn. Om die reden hebben verzekeraars gezamenlijk Stichting Salvage opgericht. Bij grote schade zal de hulpdienst een coördinator van deze stichting inschakelen die direct ter plaatse komt en u op weg helpt. Denk aan tijdelijk onderdak en de opslag van spullen maar ook aan het voorkomen van nog meer schade.
6. Schade afhandeling en vaststellen schadebedrag
De verzekeraar zal beoordelen of de schade binnen de dekking van de polis valt. Afhankelijk van de grootte en de uitzonderlijkheid van de schade zal er een schade-expert langs komen. Deze persoon neemt de schade op en zal het schadebedrag vaststellen. Als het schadebedrag en de oorzaak duidelijk zijn en er is beoordeeld of de schade eventueel hersteld kan worden, dan zal de schadebehandelaar bepalen, dan wordt het schadebedrag, eventueel onder inhouding van een eigen risico, aan u overgemaakt als u zelf zorgt voor reparatie/vervanging, of rechtstreeks aan de hersteller.
Tip: Het kan zijn dat u het niet eens bent met de vaststelling van het schadebedrag. In dat geval heeft u recht om (naar eigen keuze) een tweede expert in te schakelen (een contra-expert). Hij of zij zal ook een rapport opstellen en bespreken met de expert die het eerste rapport gemaakt heeft. Komen zij er samen ook niet uit dan wordt er een derde expert bij gehaald. De uitspraak van deze laatste expert is bindend.

Heeft u schade geleden? Dan kunt u contact opnemen via schade@kralwesten.nl